Kan de zorg leren van de zakelijke sector?

Het is goed dat het jaar weer voorbij is,  een nieuw jaar voelt als een nieuw begin en dat is soms zo gek nog niet. Vele zorgmedewerkers lijken toe te zijn aan een nieuw begin. Minder gedoe, meer aandacht voor onszelf en vooral veel plezier in ons werk. Een salarisverhoging is iets dat regelmatig genoemd word, maar voor de meeste hardwerkende zorgprofessionals is dat slechts bijzaak. Zij willen zorg kunnen verlenen met hart, hoofd en handen. Zou dit in 2018 verbeterd, of voor sommigen, hersteld kunnen worden? In deze column leg ik graag de link met de vernieuwde werkwijze in de zakelijke sector.

Het verschil tussen het werk in de zorg sector en zakelijke sectoren is op het uitvoerende gebied erg groot. Op personeelsgebied zouden vele zorginstellingen/organisaties echter veel van de manier van (samen)werken in de andere sectoren kunnen, en ik geloof zelfs moeten, leren. Er is namelijk ontzettend veel verandert in de afgelopen jaren qua werkvormen en beleid in de zakelijke sector.
Er wordt daar veel gewerkt met oog voor de persoonlijke kwaliteiten en mogelijkheden. Het faciliteren van een werkomgeving waarin je mag werken vanuit jouw eigen krachten en kwaliteiten is iets wat in deze sector steeds normaler wordt. Leer de professional zijn of haar eigen kwaliteiten verkennen en verbreden, en valkuilen te herkennen of zelfs te helpen voorkomen.
In de zorg kan dit echt werken en zelfs voor een grote omslag zorgen.

Voor een werkgever en (of leidinggevende) zou het de tijdsinvestering die het kost om zijn/haar team werkelijk te leren kennen en zo te leren hoe iemand geprikkeld wordt om alles uit zichzelf te willen halen meer dan terugverdienen. En dan heb ik het uiteraard niet over de financiële waarde. Het laten voelen van erkenning, meedenken over en kritisch meekijken naar processen is wat ervoor nodig is om zorgprofessionals echt te kunnen ondersteunen. Wat zijn de regels en verplichtingen bijvoorbeeld qua registratielast, en hoe faciliteert een werkgever door actief mee te denken aan het beperken hiervan? Wat kan een werkgever doen om ervoor te zorgen dat jij jouw werk met plezier doet? Dit hoeven soms maar kleine dingen te zijn, de een maakt graag een praatje, de ander wil graag ondersteunen bij het voeren van gesprekken, weer een ander wil zich specialiseren in wonden/medicijnen, verantwoordelijk zijn voor bestellingen, er zijn zoveel mogelijkheden. Individuele krachten kunnen zo samengevoegd worden tot een sterk geheel, een mooier geheel. Dit thema verdient zoveel aandacht.

Hoe mooi is het om in plaats van re-actief te werken, samen te bouwen aan een pro-actieve werkomgeving met een gedragen verantwoordelijkheid? Geen top-down beslissingen en beleidsvoering, maar bottom-up. De zorgmedewerkers leren om zuinig te zijn op hunzelf, en (weer) laten genieten van het beroep wat zij met het hart gekozen hebben.

Het is goed dat 2017 voorbij is en ik kijk ernaar om in 2018 de zorgprofessionals in hun kracht te zien staan.
Geloof jij er ook in dat (jij) dit kan?

Voor vragen of meer info, stuur gerust een bericht!

One thought on “Kan de zorg leren van de zakelijke sector?

Comments are closed.