Het verschil tussen delegeren en afschuiven is klein en groot tegelijk.

Gezien de vele werkzaamheden die we uitvoeren in soms relatief weinig tijd, is het ontzettend fijn om een team om je heen te hebben. Collega’s met wie je kan overleggen en met wie je taken kan verdelen. Al deze onderdelen komen dagelijks aan de orde, en dit is niet voor iedereen even makkelijk. Met iedere collega heb je een verschillende band, en werk je op een andere manier samen. Zoals je zelf ook merkt dat het met de ene collega altijd soepel verloopt en gezellig kan zijn, is er vast ook een collega met wie dit moeilijker gaat. De communicatie kan stroever zijn, en de sfeer gespannen.

1 van de aspecten in het samenwerken is delegeren. Delegeren vraagt naast communicatie op zichzelf, tact en duidelijkheid. Delegeren is onontkoombaar in iedere vorm van samenwerken. Je hoeft en kunt niet alles zelf doen.
Vaak voelen zorgmedewerkers zich echter bezwaard in het delegeren omdat zij niet iemand anders willen opzadelen met iets wat diegene zelf moet/wil doen. Zo hoeft het niet te voelen. Als jij vanuit de motivatie dat jij het niet kunt doen je collega vraagt om iets uit te voeren is dat een terechte vraag, dat kan vanwege het gebrek aan tijd of soms kennis zijn. Ook hoeft het niet om iets negatiefs te gaan, misschien vraag jij je collega om hulp omdat diegene ergens beter in is?  Weet waarom je de vraag stelt.
Zoals zoveel draait ook delegeren om het hoe. Hoe benader jij je collega in deze vraag?

Wees je bewust van jouw houding in het gesprek, is deze open en vriendelijk, of gesloten en misschien gefrustreerd? (vanwege het gebrek aan bijvoorbeeld tijd). Dit kan ongemerkt tegen je werken.
Voel je niet verplicht om verantwoording af te leggen, echter is een korte uitleg vaak wel prettig, dit schept duidelijkheid en begrip voor de vraag. Zorg dat er ruimte is in het gesprek, het is geen opdracht, het gaat immers in overleg.

Door kleine nuances is er een groot verschil in het gevoel. Als het hard en kort gebracht wordt, voelt het veel sneller als afschuiven of het geven van een opdracht, dan wanneer er rustig en open gecommuniceerd wordt.

 

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *