De revolutie van het zelfsturende team?

De NOS publiceerde een artikel nav een onderzoek over de hoge werkdruk bij de zelfsturende teams. Zelfsturende teams werken in een constructie zonder lagen van management etc. Dit houd dus in dat veel taken door de medewerkers zelf uitgevoerd worden.

Het probleem blijkt te zijn, dat vanwege bezuinigingen bestaande organisaties hun -daarvoor niet-zelfsturende- teams als zelfsturend in wil zetten. Dit is zeker mogelijk, maar vraagt een goede begeleiding en coaching.

Hier ligt de uitdaging voor de organisaties om het wél te laten slagen in de toekomst. Bij de selectie van het personeel zou naast het kijken naar kwaliteiten, gekeken kunnen worden of iemand als persoon binnen het team past en zouden er duidelijk punten vastgelegd kunnen worden waarin nog kennis of training nodig is. Zorg dat de taken duidelijk afgebakend en goed verdeelt zijn, zodat de medewerker niet zelf naar zijn/haar grens hoeft te zoeken of die ongemerkt passeert. Zo is het een hele mooie werkvorm om in te werken.
Het (structureel) overschrijden van eigen grenzen leid tot de hoge werkdruk met als gevolg weer meer ziekteverzuim, dit wil niemand. De ervaring leert dat juist in de zorg mensen veel te lang doorgaan omdat er een groot verantwoordelijkheidsgevoel heerst onder de medewerkers.

We werken het liefst door in dit mooie beroep, maar het moet je energie geven, niet alleen kosten.

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *