De basisbehoefte van het contact, en het wederzijdse belang hiervan.

con·tact(het; o; meervoud: contacten)¹aanraking, verbinding, voeling: in contact komen (met)

Contact, en dus de psychische zorg(vraag), wordt regelmatig onderschat in de zorg. Is het een grijs gebied omdat het niet altijd een directe zorgvraag is? Het is echter vaak net zo belangrijk -of zelfs belangrijker- dan de lichamelijke zorg die we verlenen.
Clienten zijn kwetsbaar, en wij als zorgverleners staan erg dichtbij.

In de zorg is het merkbaar dat de focus bijna stiekem verlegt is. Gehaast word iemand aangekleed, medicatie gegeven of van het toilet geholpen. Snel verontschuldigen we ons, want we moeten weer verder. Als we bedankt worden, zeggen we regelmatig dat dit niet nodig is omdat het ons werk is. Kwantiteit boven kwaliteit? Het zal voor velen vaak zo voelen. Er is veel te doen, en er is soms ook maar beperkt tijd beschikbaar.

De zorg voor, en de band met een client gaan hand in hand. Deze is per individu verschillend, maar er is altijd contact, een band. Er worden momenten gedeeld, gesprekken gevoerd.
Door het contact met de client een punt van je aandacht te laten zijn en diegene te leren kennen, kun je zijn of haar verbale én non-verbale communicatie beter begrijpen. Daardoor kun je dan weer beter een goede inschatting te maken van het welzijn en de gezondheid van de bewoner, en veranderingen signaleren.
Het mooie van werken in een team is dat iedereen als professional kennis van de zorg heeft, maar iedereen heeft als persoon een andere band met en ingang bij de client. Samen als zorgverleners sta je als een kring om de client heen, deel je kennis en vult elkaar aan.

Contact verdient meer aandacht, bekijk het weer als zorgvraag, ga bewust contact (mee) maken. Richt je aandacht op de client, en merk de groei van de band. Immers, alles wat je aandacht geeft, groeit.
Het zit hem niet in een gesprek van 30 minuten, vergeet hierin ook de kwantiteit maar kijk juist naar de kwaliteit van het gesprek. Het -al zijn het maar kleine, korte momenten- vragen hoe het gaat, of even terug komen op een eerder gesprek is zo waardevol voor de zorgvrager. De kennis die je hiermee opdoet en deelt met je collega’s maken dat je samen de zorg kunt afstemmen op de client.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *